RE: kérdőív - part I.

RE: kérdőív

A HÖK tisztségviselői válaszolnak

Még a vizsgaidőszak előtti két hétben futott egy kérdőív, a hallgatói önkormányzatok reformjairól és az általános elégedettségről, hogy kiderítsük, mégis mit látnak a hallgatók a HÖK munkájából, min szeretnének változtatni, milyen észrevételeik vannak. A kiértékelést követően a beérkezett válaszok átolvasása és értelmezése után, úgy döntöttünk, hogy nem hagyhatjuk a felvetődött kérdéseket megválaszolatlanul.

Mindenekelőtt le kell szögezni: a Hallgatói Önkormányzat a hallgatókért van. Hallgatóként képviseljük karunk valamennyi hallgatóját. Természetesen a Hallgatói Önkormányzatnak is - mint ahogy a társadalom bármely más szegmensének - folyamatos öntisztuláson kell keresztül mennie; hiúság lenne azt gondolni, hogy nincsenek hibáink. Vannak, de törekszünk e hibák javítására.

Sokszor megesik még így is, hogy mi, akik önkéntes alapon ezt a tevékenységet ellátjuk, nem veszünk észre esetenként súlyos hiányosságokat. Éppen ezért hálásak vagyunk, ha felhívják a mi figyelmünket is ezekre. A konstruktív, javító szándékú kritika a fejlődés leghatékonyabb eszköze, amelyekre mindig is igyekeztünk odafigyelni, és amelyeket mindig is nyitottsággal fogadtunk. Ennek megfelelően szeretnénk most reagálni néhány általatok megfogalmazott véleményre.

Továbbra is kérünk titeket, keressetek minket, az irodánkban személyesen, vagy e-mailben. Minden egyéb információért érdemes elolvasni a TTK HÖK honlapján az Átláthatóság menüpontjában szereplő adatokat.

A kérdés: Milyen egyéb dologra kellene több energiát fordítania a HÖK-nek?

„Állásbörzék szervezése, megteremteni a kontaktot akár évente több alkalommal is a munkaerőpiac kereslete és kínálata között.”

RE: Köszönjük, ez nagyon jó ötlet. Fontos tudni viszont, hogy erre az ELTE külön szervezetet üzemeltet, a Karrierközpontot (http://karrierkozpont.elte.hu/). Ajánlataik között azonban elenyésző mennyiségű célozza karunk hallgatóit.

A legtöbb természettudományos álláslehetőség elsősorban a mester- és a doktori képzés közben végzett tudományos munka alatt szerzett kapcsolatok révén válik elérhetővé. Ezek a későbbiekben egyszerűsítik a munkavállalást, tehát elengedhetetlen, hogy konferenciára járj, publikálj stb.
ELTE Tehetségnap, cégek, vállalatok jöttek bemutatkozni és a hallgatóknak is volt lehetőségük erre. Volt, akinek egyből állást is ajánlottak. Idén Lágymányoson lesz.

„Általános tájékoztatás pl. szakirányok és msc szakok, kreditrendszer, elhelyezkedés diploma után arra, hogy legalább az alapvető feladatait (érdekképviselet stb.) el tudja látni. addig hagyjatok már a kiállításokkal.”

RE: Azokon a szakterületeken, ahol vannak szakirányok már egy működő rendszer, hogy előadásokat tartanak ezekről. Matekon például a mesterszakos előadások bemutatása is bevett gyakorlat, illetve bioszon a vizsgaidőszak buktatóiról is szól egy előadás (kifejezetten a gólyákat célozva). Való igaz, hogy sajnos az egyes intézeti honlapok és a TO honlapja sem rendelkezik elegendő mennyiségű információval, de ezek fejlesztésében hallgatók is részt vesznek. A kreditrendszerről a beiratkozáson szintén van előadás, bár az valóban egy túlterhelt nap, így természetes, hogy nem minden marad meg az ott hallottakból a gólyákban.  Továbbá rengeteg internetes forrás is elérhető, például a felvi.hu-n is. Az elhelyezkedés azonban egyéntől és piaci helyzettől függ, ami miatt széleskörű előadást tartani igen nehéz. Mindenesetre köszönjünk a felvetést. Ha van bármi ötleted, hogy hogyan lehetne effektíven javítani a helyzeten, kérünk, keress minket a szakterületi koordinátorodon vagy a tanulmányi elnökhelyettesen keresztül, a haliban, e-mailben, fogadóórákon.

„Az egyetemmel való tárgyalások sikeresebbé tétele”

RE: Nem egyértelmű pontosan mire gondolsz. Az ELTE HÖK jó kapcsolatot ápol az egyetem vezetésével, és közösen szorgalmazzák a HÖK rendszerének felülvizsgálatát, beleértve az érdekképviselet fórumain való hallgatói részvételt (kari és egyetemi döntéshozó testületek), az ösztöndíjak szétosztásának rendszerét, a HÖK működésére vonatkozó gazdálkodást (ezen belül hangsúlyosan a nagy rendezvényeket pl gólyatábor, gólyabál, LEN). A TTK HÖK szintén napi (vagy legalábbis heti) kapcsolatban áll a Kar vezetésével, kölcsönösen, egymást segítve próbáltunk kialakítani egy proaktív viszonyt. Ugyanakkor a dékáni vezetés álláspontja, hogy közvetlenül nem kíván beleszólni a HÖK vezetésébe, mert akkor elveszítené a hallgatói mozgalom eszméjét. A tárgyalásokból aktívan kiveszi a részét a HÖK egy-egy képviselője, például a TO eljárás díjai (például negyedszeri vizsgadíj), az eredeti tervezetnél jóval alacsonyabb összegű lett, ennek köszönhetően.
Ha már tárgyalásoknál tartunk, hogy az OMHV eredmények a magas kitöltöttségi arányoknak köszönhetően nagyobb súlyt kapnak.

„belső kommunikáció, kultúra,kommunikáció és illem oktatás képviselőknek”

RE: A kommunikáció mikéntje és hatékonysága valóban egy súlyos probléma. A HÖK elveszítette a közvetlen kapcsolatot a hallgatókkal, hiszen egy-egy ember (mi összesen, mentorok nélkül körülbelül 60-an vagyunk) nem ismerheti karunk összes hallgatóját, és az ő igényeiket, észrevételeiket a képzésekkel és bármi mással kapcsolatban. Manapság elektronikus úton tudunk veletek kommunikálni, ami hosszú (olykor talán túlságosan is hosszú) e-maileken és leírásokon keresztül történik, így pedig elveszhet a lényeg. Nem tudunk egyesével odamenni mindenkihez, hogy miben segíthetünk, de ha kerestek minket, akkor (ha olykor lassan is) tudunk segíteni. Nem csak e-mailben vagyunk elérhetőek, hanem fogadó órákat is tartunk, hogy személyesen is tudjunk egyeztetni. Ugyanakkor  nyugodtan forduljatok a képviselőkhöz is, ha szeretnétek valamit. Hiszen, úgy lehet hatékonyan érdekeket képviselni - ami egy képviselő feladata -, ha elmondjátok nekik a problémákat.
Ez egyaránt igaz a belső kommunikációra is. Mindannyian órákra járunk, zh-zunk, vizsgázunk, nem tudunk egymással sem folyamatos kapcsolatot tartani, egyszerűen nincs ennyi idő egy napban.

„egy diszlexiásnak hogy segít ez a drága HÖK?”

RE: Konkrét szabályozás érhető el a diszlexiával kapcsolatban (ELTE SZMSZ II. 207.§, http://www.elte.hu/hallgatok/spec) A TO vezetője a kari fogyatékosügyi koordinátor, egy megfelelő szakértői igazolás ellenében, több kedvezményt is tud biztosítani a vizsgákon, akár új vizsgarendszer is kérvényezhető. A rangsorolásos jelentkezés közben pedig, hogy ha regisztráltál a fogyatékosügyi koordinátornál, akkor plusz 1000 rangsorpontot kapsz, hogy a számodra legmegfelelőbb órarendet állíthasd össze.
A HÖK-ön belül az esélyegyenlőségi biztos feladata a Kar hátrányos helyzetű és speciális szükségletű hallgatóinak érdekképviselete, az egyetemi életbe történő beilleszkedésük segítése. A személyiségi jogok védelme miatt a HÖK-nek nincsen arról tudomása, hogy mely hallgatónak van szüksége ilyesfajta segítségre. Fordulj hozzánk bizalommal, és természetesen segítünk az ügyintézésben. Jelenleg az esélyegyenlőségbiztosi tisztség betöltetlen, várjuk azoknak a jelentkezését, akik ezzel kívánnak foglalkozni. Kérdésekkel pedig keresd a HÖK elnökét vagy a tanulmányi elnökhelyettest.

„egyéb tanulmányi lehetőségekről folyamatos információ áramlás, esetleg előadás; akár állásbörze is”

RE: Minden olyan lehetőséget (főleg konferenicák, kiállítások, ösztöndíj- vagy pályázati lehetőségek), amiről tudunk, megosztjuk a honlapunkon. Érdemes folyamatosan figyelni, akár a facebook oldalon bejelölni a folyamatos követést, így mindig kaptok értesítést az eseményekről, hiszen ami a honlapra kikerül az a facebook-on is megjelenik. A legfontosabb pályázatokról e-mailben is értesítünk titeket. Sajnos ezek a levelek sokszor spam-be kerülnek (gmail-en legalábbis a legtöbb esetben a ‘fórum’ levelek közt landol). Kapacitás hiányában a további lehetőségek felkutatása viszont igen nehezen megy jelenleg.

„E-mail hírlevelek!!!”

RE: Az ELTE TTK minden az adott évben az adott képzési szintre felvett hallgatójának, (körülbelül a 2006-os évekre visszamenőleg) vannak évfolyamlistái, melyekre az adott szak szakterületi koordinátora folyamatosan küldi az információkat, hírleveleket. Ezen kívül az idén újraindult az INFO-lista, melyen minden lista fent van. Erre a listára körülbelül havonta küldünk levelet a legfontosabb információkkal kapcsolatban. Sajnos ezek a levelek sokszor spam-be kerülnek.

„válaszolni az elfelejtett levelekre, ha valaki megad egy elérhetőséget, akkor ott legyen is elérhető, én e-mailre még sosem kaptam választ”

RE: Ez valóban egy súlyos probléma, és teljesen jogos a felháborodás. Azért, hogy ilyen többet ne fordulhasson elő, tervezünk bevezetni egy ellenőrizhető rendszert. A pontos részletek és maga a kivitelezés még hátra van, de dolgozunk rajta. Köszönjük, hogy felhívtad rá a figyelmünket!

„hallgatói érdekképviselet, hallgatók bevonása a közéletbe (pl. részvétel a tantervi háló módosításának vitájában, stb.)”

RE: Folyamatosan szorgalmazzuk a bevonást a közéletbe, a hallgatói önkormányzatba, a mozgalomba, több-kevesebb sikerrel. Régebben szerveztünk hallgatói fórumokat, de a kevés jelentkezés miatt, hamar alábbhagyott a lelkesedés és a kezdeményezés is elhalt. Viszont az elkészített új Alapszabály (és a már az ELTE HÖK Küldöttgyűlése által elfogadott Alapszabály) tartalmaz egy hallgatói véleménynyilvánító és ügydöntő szavazást is, amire egy-két speciális kérdésen kívül szinte minden kérdés feltehető az összes érintett hallgatónak, bármelyik hallgató által (részletesen: új Alapszabály). Jelenleg beszerzés alatt van a program, aminek segítségével mindez egyszerűen lebonyolítható. A teljes körű megvitatáshoz viszont főleg a fórumokra van szükség, amihez viszont rugalmasság is kell, hiszen egy-egy ilyen tantervmódosító előterjesztést sokszor mi is csak a döntés előtt egy-két héttel kapjuk kézhez. De ha egy módosító javaslattal akarunk előállni a nyílt hallgatói fórumok jobban elősegítik az ötletelést. Keressetek bátran!
Viszont fontos, hogy nem kell ahhoz ez az egész procedúra, hogy bármiről ki legyen kérve a hallgatók véleménye a HÖK részéről. Ez pont ellenkezőleg van inkább, ha a HÖK nem akar valamit, akkor a hallgatók ki tudják "kényszeríteni".

„Hallgatók tájékoztatására és érdekképviseletére”

RE: A lehető legtöbb felületen már jelen vagyunk (e-mail kiküldés, honlap, facebook, twitter, tumblr, papír alapú és online Tétékás Nyúz), ami hiányzik, és nagy előrelépést jelentene, az a hallgatói fórumok tartása és ez által a személyes kontakt.

„HKR felülvizsgálata évente!”

RE: Ez megtörténik. Az elmúlt évben több módosító csomag is érkezett ennek megfelelően. Keressetek az ötletekkel!

„hogy kevesebb legyen a fúrkálódás”

RE: Nem teljesen világos, mire gondolsz. Egy közösségnek mindig meglesznek a saját belső viszályai, ez már csak ilyen. Ezek általában (legalábbis az én meglátásom szerint) előremutatóak és a fejlődést hozzák magukkal. Nem azért vagyunk itt, a HÖK tisztségviselői között, mert ez egy státuszszimbólum, hanem azért, mert építeni akarjuk a közösséget és szeretnénk segíteni, hogy a hallgatóság karon töltött ideje hasznosabb, élvezetesebb, valamint szakmai fejlődésük hatékonyabb legyen és az egyes hallgatók között szociális különbségeket csökkenjenek.
 A szervezetben tapasztalható feszültség nem személyes, hanem sokkal inkább vitageneráló helyzet teremtését szolgálja, mert vitában több jó ötlet és gondolat merül fel, több szempontból vizsgálhatunk meg egy problémát. Ha a különböző háttéralkukra, hátsó egyeztetésekre gondolsz, ezekből igyekszünk kimaradni, helyette inkább nyíltan beszélni a problémákról.

„kampuszfejlesztés!!!!!!”
„Több közösségi tér és kényelmes tanulási lehetőség kéne az egyetem területén.”

RE: Remek felvetés. Már többször belekezdtünk hasonló ötletelésbe, de sosem jutottunk egyről a kettőre. A hetekben ezen is gondolkodtunk van egy-két javaslatunk és akár megvalósítható tervünk is, viszont ez nagyon kevés saját megítélésünk szerint is. Kérlek, keressetek fel minket hasonló tervekkel, hogy az esetleges kihasználatlan tereket megtölthessük hallgatói élettel!
A Lágymányosi Campuson működik még az IK HÖK és a TáTK HÖK is. Eredményes lehet, ha a HÖK-ök létrehoznak egy közös csoportot, ami ezzel foglalkozik. Ez csak egyeztetéseken múlik. Keressetek fel minket a már említett fórumokon!

„külföldi MSc-k ismertetése, képzések normális bemutatása a gólyáknak, sportprogramok szervezése”

RE: A külföldi mesterképzések felkutatását nem éreztük a HÖK alapvető feladatának, mondhatni fel sem merült, de ha erre van igény, akkor megtesszük a megfelelő lépéseket. A mentorok pontosan a képzések bemutatására és a bürokrácia útvesztőiben való kalauzolásra vannak tervezve, ha szabad így fogalmaznom.
Sportprogramokat így is elég sokat szervezünk, legtöbbet a BEAC-al együttműködve, a legnagyobb ilyen esemény az 5vös 5km futóverseny. Az ötletekre ilyen téren is nyitottak vagyunk, két hétig meg volt jelentetve a Nyúzban, hogy bárkinek bármi ötlete van, írja le majd dobja be egy kihelyezett dobozba. Nagy sajnálatunkra senki nem érdeklődött még csak aziránt sem, hogy hol van a doboz az Északi Hallgatói Irodán belül. A legszomorúbb tény, hogy miközben az ELTE 5vös 5km elnevezésű futóversenyen egyre több a résztvevő, a rendező kar, az ELTE TTK, hallgatóinak létszáma évről évre kevesebb. Sőt lassan több BME-s hallgató vesz részt, mint ELTE-s.

„Működjön amit elváltak például a plakátolás, vagy ha nem bírják értelmesen csinálni, akkor ne ők csinálják.”

RE: Az észrevétel jó. Segítségre mindig szükségünk volt, és nem zárkózunk el tőle.

„Ne kuldjek el ugyanazt a kerdoivet 5x”

RE: Sajnos csak így érjük el, hogy legyen valami visszajelzés konkrétan nekünk, addig mi is csak folyosói pletykákból értesülünk, hogy mit gondol a HÖK-ről az a hallgató, aki nem lát bele. Holott próbáljuk biztosítani a megfelelő rálátást.

„nyílt kommunikáció”

RE: A HÖK több felületen is kommunikál a hallgatókkal pl.: INFO-lista, honlap, Tétékás Nyúz, évfolyamlisták. A különböző döntéshozó testületek üléseinek emlékeztetője minden esetben nyilvános és a honlapon megtekinthető. Ugyancsak nyilvánosak a különböző levelezőlisták is. Legtöbb esetben ezek kommunikációja inkább közvetett, ezt úgy értem, hogy minden említett jegyzőkönyv, beszámoló (tevékenységről, költségvetésről) felkerül a honlapra és mindenki számára hozzáférhető, de valóban nem kapnak komolyabb figyelmet, annak ellenére, hogy egy kis keresés után elég könnyen elérhetőek bárki számára.

„Olyan pályázatok és együttműködési lehetőségek felkutatására, amelyek plusz forrásokat vagy segítséget jelenthetnek a HÖK-nek”

RE: Az ELTE EHÖK tisztségviselői között szerepel a pályázatokért felelős referens. Lassan fél éve létezik a tisztség, aminek a folyamatos pályázat figyelés a legfőbb feladata. Sajnos a legtöbb pályázatot a regionális elhelyezkedés miatt nem tudtuk megpályázni vagy mert azok kizárták a pályázói körükből a hallgatói önkormányzatokat. Hasonló lehetőségekkel a HÖK-kel szorosan együttműködő ELTE TTK Hallgatói Alapítvány tud élni.

„önmaguk ellenőrzésére”

RE: Saját magunk ellenőrzése, sőt felülvizsgálata szükséges folyamata a fejlődésnek. Az utóbbi időben a felülvizsgálatok elmaradtak és inkább külső szervezetek vizsgálták Önkormányzatunk működését. A folyamatos ellenőrzésre egy független bizottságot tart fenn a szervezet (Ellenőrző Bizottság), amelynek feladatai és hatásköre tisztázva lesz az új Alapszabályban.

„összeköttetés a hallgatók és a tanárok között”

RE: A nagy létszámú szakjainkon az oktatók és hallgatók közötti közvetlen kapcsolat kialakítása egy rendkívül körülményes feladat, amit önmagában a HÖK nem tud biztosítani. Maximum szorgalmazni tudjuk, hogy az oktatók kurzusmailen keresztül gyakrabban, rendszeresebben kommunikáljanak a diákjaikkal. De a közvetlen kapcsolatfelvétel hallgató és oktató között nem rajtunk múlik, hanem az adott hallgató elhatározásán.

„ösztöndíjak megfelelő kiosztása és pályázatok igazságos elbírálása!!!”

RE: Az ösztöndíjak kiosztásánál a Kari Ösztöndíjbizottság törekszik a lehető legigazságosabb módszer megtalálására. Az alapelvek, amelyek alapján döntéseiket meghozzák mind elérhetőek a TTK HÖK honlapján. A bírálás előre elkészített pontrendszerek alapján történik objektív szempontok figyelembevételével. Ha a pontrendszerek vagy az említett elvek nem megfelelőek, azt mindenképpen jelezzétek a szociális elnökhelyettesnek!

„Rendezvények”

RE: Szórakoztató? Sport? Kulturális? Ezek hiányában nem tudunk pontosan reflektálni a felvetésre. A teljesség igénye nélkül a zenés-táncos hallgatói szórakoztató rendezvényekről egy pár szót. Minthogy a HÖK az Egyetem része, költségvetése állami pénz. Állami pénz csak és kizárólag közbeszerzésen keresztül költhető. Azért maradtak el rendezvények vagy voltak láthatóan kisebbek az egykor nagy rendezvények, mert nem állt az Egyetemnek olyan közbeszerzési szerződése, melynek keretein belül azok megszervezhetőek lehettek volna. Ez a helyzet tisztázódni látszik, most már csak a külső (az Egyetemtől független állami) tényezők befolyásolják a folyamatot.

„Szép dolog a kultúra, de amikor a oktatási intézményből az alapvető infrastruktúra hiányzik, luxus ezekre költeni.”

RE: Remélem, infrastruktúra alatt a számítógépparkokra és több hallgatói közösségi térre gondolsz és nem új autópályára a kampuszra vagy a 4-es, 6-os bevezetésére a kampusz elé. :) Ha az előbbi, akkor az elmúlt félévben telepítettünk egy-egy kioszkot az épületekben és segítettünk a TO-nak számítógépek, nyomtatók, scannerek beszerzésében, hogy könnyebb legyen az ügyfélfogadás és ügyintézés. A közösségi terek kialakítása nehéz. Ha a laborok felszereltsége a probléma... az nem csak a HÖK, de a Kar problémája is. Csak az alapfeladatok ellátására elégséges költségvetéssel kezdte meg karunk a 2014. évet. A tárgyalásokon és később is támogattuk és próbáltunk fellépni az Egyetemi költségvetés igazságtalansága ellen. Kevés sikerrel. Főleg csak nem tetszésünknek tudtunk hangot adni.

„Szerintem jelenleg a gólyatáboros ügyek miatt az egyetemvezetéssel történő megfelelő kommunikációra lenne szükséges.”

RE: Ez több ízben megtörtént.

„tanulmányi ügyek: kurzusok színvonala”

RE: Az OMHV pontosan erre szolgál, most már a magas kitöltöttségi arányra való tekintettel több szankció, de főleg kiváltság jár majd az oktatóknak. Innentől pedig egy-egy kérdőív eredménye nyilvános lesz, egy megfelelő kitöltöttségi arány felett.

„Tudományhoz kapcsolódó versenyek!”

RE: Jelenleg is fut egy ilyen a támogatásunkkal (BTDK – Liftbeszéd Fesztivál), az érdeklődés viszont sajnos jóval kisebb a vártnál.

„Tudományos programok, felkészítők a tudományos életre”

RE: Ehhez a legmegfelelőbb út, ha olyan témavezetőt, konzulenst választasz, aki körültekintő ebben a témában és a területének is egyik elismert neve. Ebben a HÖK nem fog tudni segíteni.

„Vizsgakiírások és gyakorlati zh-k kiírásának pontosabb szabályozása (pl. utóbbi is legyen kötelező a Neptunban)”

RE: A vizsgákra vonatkozóan minden pontosan le vannak szabályozva a HKR-ben a zh-k kiírását ugyanúgy képzelnéd el, ahogy a vizsgákét? Azaz jelentkezés, jegybeírás minden? Nem egy ördögtől való elképzelés, de nem egy egyik napról a másikra bevezethető módosítás. Semmiképp sem elvetendő, keress minket, hogy pontosabb képünk legyen az ötletről!

Jövő héten a következő kérdéssel is jelentkezünk!
/Van valami más észrevételed a TTK HÖK munkájával kapcsolatban?/

 

az ELTE TTK HÖK
csapata
www.ttkhok.elte.hu/tisztsegviselok

 

 

CsatolmányMéret
PDF icon RE:kérdőív261.78 KB
Education - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.