Nyílt levél a TO-ról

Itt olvashatjátok a TTK HÖK nyílt levelét a Tanulmányi Osztályról, illetve utána az erre érkezett választ.

Számos visszajelzést kaptunk szóban, nem csak ismerősöktől. Volt aki megerősített bennünket, elmondta panaszát, rossz tapasztalatait, volt aki nem érzékelt semmit a problémákból, az ő előadója mindig jól végezte a munkáját.

Fontosnak tartjuk, hogy mindenki megértse a levél célja nem a tanulmányi előadók támadása volt, hanem a figyelem felhívása a hozzánk érkezett problémákra. Úgy gondoljuk, hogy a Hallgatói Önkormányzatnak nem feladata a Tanulmányi Osztály belügyeibe való beleszólás. Viszont fő feladata a hallgatói érdekképviselet, minden téren, a TO színvonalával kapcsolatban is.

A levelek ugyanakkor csak kis szeletei a TO és a HÖK közti kommunikációnak. Az egyeztetések és az együttműködés szorosabbá tétele megkezdődött.
Segítettünk a TO-nak indexet beszedni, lesz egy közös értekezlet holnap. (07. 21.)

A válaszlevélben is olvashatjátok, hogy a Kar egy véleményládát helyez el a TO-n, amibe bele lehet dobni ötleteiteket, javaslataitokat, panaszaitokat, dicséreteiteket. Erre mi is maximálisan buzdítunk mindenkit! Segítsetek, hogy együtt egy minél hatékonyabb és a hallgatók igényeit megfelelően szolgáló TO-t alakíthassunk ki.

Véleményeteket itt is megírhatjátok kommentekben, sőt reméljük minél többen meg is teszitek. A hozzászólások nem jelennek meg rögtön, mert moderálva lesznek, természetesen csak a hangnem és nem a tartalom szempontjából.

Tisztelt Dékánhelyettes Úr! Tisztelt Osztályvezető Asszony!

Az ELTE TTK Hallgatói Önkormányzata nyílt levélben fordul Önökhöz a Tanulmányi Osztály helyzetét illetően. Annak ellenére tesszük ezt, hogy az Önkormányzat és a Tanulmányi Osztály között rendszeres és kiegyensúlyozott munkakapcsolat áll fenn. Semmiképp nem gondoljuk, hogy a Tanulmányi Osztály egésze rosszul végezné a munkáját, ám ennek ellenére vannak olyan – akár régóta fennálló – problémák, amelyek mindenképpen megoldást igényelnek.

Első (és talán legsúlyosabb) problémaként egyes tanulmányi előadók tájékoztatását emelnénk ki. Többen nincsenek tisztában azokkal a tantervekkel, amely a hozzájuk tartozó hallgatókat érintik. Elfogadhatatlan, hogy hallgatók téves tájékoztatást kapnak tantervi kérdésekre. Szintén nem tartjuk jónak, bár már jóval kevésbé súlyosnak ítéljük a „nem tudom” választ. A HÖK természetesen továbbra is szívesen válaszol a felmerülő kérdésekre, de sok esetben még a probléma se jut el hozzánk, illetve az esetleges helyes tájékoztatásunkkal ellentétesen informálják a hallgatókat. Az ügyintézők tájékozatlansága nem tudjuk, kinek a hibájából ered, reméljük, hogy Önök, mint a hierarchia csúcsán álló vezetők megoldást tudnak találni erre a problémára, amely számos hallgatónak okoz kellemetlenséget.

Második problémaként a hallgatókhoz való hozzáállást hoznánk fel. Úgy gondoljuk, hogy a Tanulmányi Osztály szolgáltató szervezeti egység, amelynek célja a hallgatók ügyeinek intézése kell, hogy legyen. Ezzel összeegyeztethetetlen, hogy egyes tanulmányi előadók olykor a hallgatókat lenézik, sértegetik, semmibe veszik. Erre több kézzel fogható példát is ismerünk: lecsapott telefon, hallgatóval szembeni megengedhetetlen hangnem, kiabálás. Természetesen ennek fordítottjától elhatárolódunk, elítéljük azt a tiszteletlen, sértő hallgatói magatartást is, ami némely esetben a diákok részéről tapasztalható.

A tanulmányi ügyintézők adminisztrátorok, nem hozhatnának önálló döntést a jelenleg hatályos szabályzatok szerint. Ennek ellenére számos olyan esetről tudunk, amikor egyes hallgatókkal kivételeznek mások rovására. Úgy véljük, hogy a hallgatói közösség érdeke, hogy ne tehessen meg pár kiváltságos hallgató bármit, hisz ez a többiek számára hátrányos. A különleges helyzetek orvoslására a Dékánhelyettes Úr által elbírált méltányossági kérvény használata az előírás, ez nem csak az előbb említett esélyegyenlőség miatt fontos, hanem azért is, hogy egy külső ellenőrzés vagy személycsere után ne adódhassanak kétes helyzetek, ahol az a hallgató, aki eddig kivételezettnek hitte magát hátrányba kerül.

Nem tartjuk megfelelőnek az ügyfélfogadási időt, úgy gondoljuk és ebben számos hallgatói vélemény is megerősít minket. Hetente négyszer 2 óra nyitva tartás nem mondható hallgatóbarátnak, a hallgatók érdekeit nem szolgálja megfelelően. Szeretnénk, ha jövőben több időt fordítana a Tanulmányi Osztály ügyfélfogadásra. Fontos, hogy a TO nem tudja hatékonyan elérni és megszólítani a hallgatóságot, ez például abból is látszik, hogy bár a szorgalmi és a vizsgaidőszak végén hosszabb intervallumban tart nyitva a Tanulmányi Osztály, a hallgatók ezzel sajnos nincsenek tisztában.

Tisztában vagyunk vele, hogy a problémák egy része az Egyetem szűkös költségvetéséből ered, hiszen ennyi hallgatóhoz sokkal több tanulmányi előadóra lenne szükség. Ennek ellenére a jelenlegi helyzeten sokat lehetne apróságokkal javítani. Azt is tudjuk, hogy a jelenlegi hallgatói létszámok mellett nem könnyű minőségi szolgáltatást fenntartani. De úgy gondoljuk a finanszírozásból és a létszámból adódó gondok nem szabad, hogy kihassanak a hallgatók tanulmányi ügyintézésére.

A Hallgatói Önkormányzat - ahogy eddig is - nyitott bármilyen párbeszédre, ahol tudunk (pl. tájékoztatás, humánerőforrás), természetesen segítünk.

Az ELTE TTK HÖK Választmánya nevében:

Budapest, 2010. május 7.

Tisztelettel:

Az ELTE TTK HÖK nevében:

Jánosi Attila
ELTE TTK HÖK elnök

Dukán András Ferenc
ELTE TTK HÖK tanulmányi elnökhelyettes

Tisztelt Elnök Úr, tisztelt Tanulmányi Elnökhelyettes Úr!

A nekem és Körmendi Tibornénak címzett nyílt levelüket olvastuk, az abban foglaltakra hasonló formában, ezúton kívánok Osztályvezető Asszony nevében is reagálni.
Előrebocsátom, hogy a problémák felvetésének e nyílt leveles formája elszomorít, mivel azt sugallja, hogy régóta halmozódó feszültséget kívánnak feloldani, amire ezt, az általában legvégsőként használt – a nyilvánossághoz forduló – megoldást tartják csak alkalmasnak. Természetesen az ennek megfelelő súllyal kívánunk foglalkozni a problémákkal.
Ahogy azt levelükben említik, a kommunikáció a Tanulmányi Osztály és a HÖK között szerencsére rendszeres, így ez megkönnyíti a megoldások keresését. Mindemellett az elmúlt mintegy két évben Osztályvezető Asszonyhoz sem érkezett konkrét megkeresés ilyen problémákkal.
A felénk irányuló kritikákat a következő fő témakörökbe foglalták: az egyes tanulmányi előadók tájékozottsága, illetve a hallgatók felé irányuló tájékoztatás korrektsége, a hallgatókhoz való hozzáállás, kivételezés egyes hallgatókkal és az ügyfélfogadási idő hossza.
A tájékoztatást illetően hozzánk is eljutottak panaszok. Ennek okát elsősorban abban látjuk, hogy a Bologna-rendszer bevezetésével megszületett új képzési tervek korrekciójára sok helyen szükség van, és mivel ez több szinten zajlik (tanszék, intézet, kar), előfordulhat, hogy még a Kari Tanács által jóvá nem hagyott változtatásokat már érvényes szabályként kezelik, esetleg nem világos, hogy az adott képzési terv melyik évben felvételét nyert hallgatókra vonatkozik. Időnként honlapunkon se frissülnek megfelelően az információk. Meggyőződésem, hogy ez a probléma, ami egyébként a TO és az illetékes intézet (szakgazda) közös felelőssége, a tantervek stabilizálódásával gyorsan és jelentősen csökkenni fog. Ennek érdekében mind a Tanulmányi osztály, mind jómagam mindent meg kívánunk tenni.
Örömmel vesszük, hogy adott esetben a Hallgatói Önkormányzat tagjai is tudnak válaszolni a hallgatók tantervekkel kapcsolatos kérdéseire, de megjegyezzük, hogy tanulmányi előadók is találkoztak olyan konkrét esetekkel, amikor - éppen a fenti okokból kifolyólag - a Hallgatói Önkormányzat tagjai adtak téves információt a hallgatóknak.
A tanulmányi előadók - a levelükben lévő megjelöléssel ellentétben - nem adminisztrátorok, hanem ügyvivő szakértői munkakörben alkalmazott, egyetemi végzettséggel rendelkező munkatársak, és ennek megfelelően látják el feladataikat. Egyik fontos feladatuk a szabályok betartatása. Amennyiben valamelyik tanulmányi előadó nem egyenlő módon bánik a hallgatókkal, „kivételez”, azt mi is mélységesen elítéljük. Ezeket az eseteket külön és konkrétan kell megvizsgálni. Meggyőződésünk, hogy ez nem jellemző az Osztályra.
Nagyon sok esetben a tanulmányi előadók elemi kötelességükön túlmutatóan hívják fel a hallgatók figyelmét arra, hogy pl. szükség esetén méltányossági kérvényt adhatnak be. Ezt igazolja az is, hogy ebben az évben januártól a mai napig beadott kérvények száma már majdnem elérte az 1100-at, ami azt jelenti, hogy az aktív hallgatók közül kb. minden negyedik hallgató adott be kérvényt. Ez (is) óriási munkát jelent, és átvezet a következő problémához, a hallgatókhoz való hozzáálláshoz.
Ezzel kapcsolatban úgy gondoljuk, hogy azok a hallgatók, akik a minimálisan elvárt tisztelettel lépnek kapcsolatba tanulmányi előadójukkal, ugyanolyan tisztelettel kapják meg a válaszokat a problémákra. Az előadók az egyetemistáktól elvárt viselkedéssel szemben tartják összeegyeztethetetlennek, hogy egyes hallgatók (szerencsére nagyon kevesen vannak ilyenek) sértegetik a tanulmányi előadót, vagy rácsapják az iroda ajtaját csak azért, mert fogadóidőn kívül nem fogadják. Nehéz megítélni, hogy az ilyen sérelmek melyik oldalról látszanak nagyobbnak, de bármerre billen is a mérleg, ilyen eseteknek egyáltalán nem lenne szabad előfordulniuk.
A TO nyitva tartásával kapcsolatban a jelenlegi helyzetet megfelelőnek tartjuk. A nyitva tarási idő nem rövidebb, mint pl. a BTK gyakorlata, ahol jóval több hallgató ügyeit intézik. A nemrég beüzemelt ügyfélhívó rendszer adatai szerint átlagosan egy hallgató 10 percet tölt a TO-n, és ennek fele az ügyintézés, fele a várakozás. A csúcsidőszakokban a félfogadási idő átmeneti meghosszabbításával igyekszünk a torlódásokat tompítani. Azokat a hallgatókat is segítik a tanulmányi előadók fogadóidőn kívüli ügyfélfogadással, akik valamilyen valóban nyomós ok miatt nem tudnak bejönni a rendes fogadóidőben és ezt telefonon előre egyeztették. Működtetjük a ’hallgatói ügyfélfogadó teret’, és a hallgatói kérvények leadása a dékánhelyettesi titkárságon is lehetséges, amennyiben a TO nincs nyitva.
Fontosnak tartjuk tájékoztatni mind a Hallgatói Önkormányzatot, mind a hallgatókat arról, hogy a tanulmányi előadóknak nagyon sok feladatuk van a hallgatók ügyeinek intézésével kapcsolatban, munkaidejük a félfogadási időn túl is ki van töltve.
A Tanulmányi Osztály saját csatornáin keresztül (honlap, hirdetőtábla) folyamatosan tájékoztatja a hallgatókat. Ezen kívül egyre több esetben küld tájékoztatót e-mailben minden hallgatónak. (Pl: szakdolgozat címbejelentő leadási határideje, záróvizsgára jelentkezés határideje, negyedszeri tárgyfelvételi kérelmek beadási határideje.) Amennyiben ezek a csatornák nem elég jól működnek, szívesen fogadunk javaslatokat a jobbításra.

Tisztelt Elnök úr, Elnökhelyettes úr, a TO működését kritizáló levelükben nem említenek konkrét eseteket, így a sérelmekre érdemben nehéz reflektálni. Korrekt ítéletet csak konkrétumok és statisztikák alapján lehet hozni. Amíg ez nem történik meg, addig is szeretném Önöket arról tájékoztatni, hogy az elmúlt időben milyen tervek születtek (és részben megvalósultak) a TO munkájának hatékonyabbá tételére.
Az ELTE Rektori Hivatal Minőségbiztosítási Osztálya és az Egyetemi Hallgatói Önkormányzat által a harmadéves alapszakosok körében kezdeményezett felmérés eredményeit értekezleten elemeztük. Tettük ezt annak ellenére, hogy a TO-ra vonatkozó kérdéseket mindössze a hallgatók 5-10 %-ának véleménye alapján értékelték, továbbá, hogy a mintavételezés módja miatt az ilyen felmérések a százalékos aránytól függetlenül se reprezentatívak, mert a negatív vélemények, sérelmek, érthető okból, sokkal gyakrabban kerülnek megfogalmazásra.
A hallgatói sorbanállások könnyebb elviselésére ügyfélhívó rendszert üzemeltünk be, ami sokkal kultúráltabb ügyintézést tesz lehetővé.
A TO-előadók számára informatikai továbbképzést szervezünk, ami gördülékenyebbé és hatékonyabbá teszi munkájukat.
Az alapszakok képzési terveinek lezajlott átalakítása után szigorúbban fogjuk kontrollálni a különböző helyeken (TO-előadó, TO-honlap, intézeti honlap, szakfelelős, stb.) elérhető tantervek egységességét.
Bevezetjük a hallgatói vélemények gyűjtésének direkt módját egy kihelyezett véleménygyűjtő doboz formájában, aminek tartalmát időről-időre készek vagyunk a HÖK-kel együtt is értékelni. Bízunk benne, hogy az eddig informálisan hozzánk eljutott pozitív vélemények itt is megjelennek majd!

Végezetül reméljük, hogy e levélváltás nyomán felgyorsuló kommunikáció a HÖK és a TO között (pl. egy olyan értekezlet formájában, amire a HÖK képviselőit is meghívjuk) konkrét és gyors változásokat fog hozni a problémák pontosabb beazonosításában és megoldásában, segíti a kölcsönös megértést mindkét fél, de elsősorban az ELTE TTK és annak jó híre érdekében.

Budapest, 2010. június 10.

Homonnay Zoltán okt. dh.

Education - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.